När det inte går att lösa problemen med den information som går att hitta på supportsidan finns några andra alternativ.
Community
Windows community är ett forum där olika användare försöker hjälpa varandra. Det går att skriva ett inlägg där problemet beskrivs, och hoppas på att någon annan läser det och sitter på svaret. Det är också möjligt att söka bland inlägg som redan skrivits och se om ens problem redan är löst. När någon fått svar på sin fråga och det varit möjligt att lösa det problem som uppstått kan de sätta en grön markering, så alla kan se att det är ett inlägg som också innehåller ett hjälpande svar. I communityn går det att sortera inläggen så att man bara ser de som handlar om en särskild version av operativsystemet.
Nackdelen med att försöka få hjälp i communityn är att de som svarar är andra användare, inga experter. Det finns ingen garanti för att råden är bra eller hjälper, eller att man överhuvudtaget får några svar på sitt inlägg.
Kontakta support
Ibland är det trots allt nödvändigt med personlig support från de som har riktigt bra koll på hur systemet fungerar. När så är fallet går det att kontakta kundtjänsten, som försöker hjälpa till att lösa problemet.
För personlig hjälp är det möjligt att skriva in sin fråga i en särskild meddelanderuta, och där kommer också svaret.
Support för företag
Support för företag sker delvis på ett annat sätt. För att få den hjälpen krävs det att organisationen har en så kallad Microsoft-supportplan. Det innebär att hjälpen delvis är speciellt anpassad för företag och delvis också att den är mer utbyggd och mer tillgänglig.
Microsoft Store
Microsoft Store har en egen kundsupport. De har information på Microsofts sidor, men går också att nå på telefonnummer: 020 120 32 05. Där går det att få hjälp med problem som uppstått vid köp, nedladdning, installation och prenumerationer av olika appar och tjänster.